Что такое findslide.org?

FindSlide.org - это сайт презентаций, докладов, шаблонов в формате PowerPoint.


Для правообладателей

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть 

Яндекс.Метрика

Презентация на тему Теорія літератури. Аналіз літературного твору. Роди та жанри літературних творів

Содержание

Роди та жанри літературних творівЩе в античні часи розрізнялися способи вираження художнього змісту — три основних роди — епос, лірика і драма. В основі епосу лежить художньо освоєна подія, в основі лірики — переживання особистості, а
Тема: Теорія літератури. Аналіз літературного твору Роди та жанри літературних творівЩе в античні часи розрізнялися способи вираження художнього Драма (від грецького drата — дія; сценічний твір) — дія, спосіб відтворення Лірика — лірний, походить від назви стародавнього струнного музичного інструмента ліри, під Аналіз літературного творуЗміст творуІдея — основна думка про відтворені життєві явища й Так, засуджуючи скнарість, дріб'язкову ощадливість, черствість і некультурність Пузиря («Хазяїн» І. Карпенка-Карого), Проблематика— це осмислення письменником тих соціальних характерів, явищ, які він зобразив у Тема (від грецького — основа, положення) — предмет зображення, ті життєві явища, Тему ліричного твору прийнято називати мотивом, причому у творчості того чи іншого Форма творуАрхетип – прообраз, первісний образ, ідея. Архетип закладений в основу чуттєво-настроєвих У художніх творах архетип — це ідея, персонаж, акція, об'єкт, випадок, що Інтер'єр — змалювання на картині чи в художньому творі внутрішнього простору споруди, Композиція (від латинського сотроsitіо — складання; створення) — зумовлена змістом побудова, розміщення, архітектоніка (від грецького архітектура),структура (від латинського — будова,розміщення, порядок),конструкція (від латинського — побудова). Епічний твір може бути цілісним з погляду побудови, а може членуватися на Пролог — початковий епізод твору, у якому автор підводить читача до сприймання Образом називають конкретно-чуттєве художнє змалювання в художньому творі людини (образи-персонажі), природи (образи-пейзажі), Основними з них є, як правило, образи-характери, образи-персонажі, образи-типи. Здебільшого у центрі Образність — найхарактерніша властивість мистецтва, зокрема художньої літератури. Літературний характер — це Пейзаж — жанр живопису, який передбачає змалювання картин природи. У художній літературі Портрет — у літературному творі змалювання зовнішності персонажа: виразу обличчя, постаті, ходи, Сюжет — довільне розміщен­ня автором ланцюга зображених подій. У повісті І. Нечуя-Левицького Експозиція — частина художнього твору, яка ознайомлює читача з його головними персонажами, Розвиток дії — подальше загострення конфлікту між персонажами.Кульмінація (від латинського – вершина) Типовий характер. Тип. Характер, що узагальнює в собі істотні властивості людей, називають Серед літературних характерів вирізняють так звані загальнолюдські характери, їх називають традиційними (світовими, Фабула (від латинського байка, переказ) — хронологічний ланцюг подій, зображених у творі. Тропи (художні засоби)Анафора — стилістична фігура, яка утворюється повтором слів або словосполучень Антитеза (протиставлення) — стилістична фігура, яка утворюється зіставлен­ням слів або словосполучень, протилежних Гіпербола (перебільшення) — зворот, у якому ознаки описуваного предмета подано в надмірно Евфемізм — милозвучне слово або вираз, ужитті для заміни непристойних, небажаних, заборонених. Епітет (художнє означення) — такий мовно-поетичний засіб, який шляхом художнього переосмислення надає Іронія — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета зображення. Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі Метонімія (перейменування) — різновид тропа, близького до метафори, у якому переноситься значення Оксиморон (дотепна нісенітниця, дотепно-безглузде) — різновид тропа, що полягає у сполученні різко Наприклад:Ні, я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без надії Перифраз (описовий вираз) — заміна прямого найменування предмета непрямим його означенням, по Порівняння — троп, який пояснює один предмет через інший, подібний до нього Риторичне питання — питання, порушене не для того, щоб отримати відповідь, а Синекдоха (співвіднесення) — різновид метонімії, заснований на кількісному зіставленні предметів та явищ Віршування, або версифікаціяВерсифікація — система організації поетичного мовлення, в основі якої закладене Найпоширеніші системи віршування:  Метрична. Характеризується нор­мативним чергуванням довгих та ко­ротких складів Тонічна. Спирається на повтор слів або словосполучень зі своїм наголосом як основного Різновиди стопЧергування наголошених і ненаголошених складів у силабо-тонічній системі утворює стопу — Стопа може бути: •  двоскладова: з наголосом на першому складі — •  трискладова:дактиль (наголос на першому складі) — ٮ ٮ;амфібрахій (наголос на ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ! 1. Наголошений склад є основою стопи.2. Основні особливості стопи: вона об'єднує Етапи визначення розміру вірша1. Роботу починаємо з того, що розставляємо наголоси і Це було у тому місті,— ٮ — ٮ — ٮ — ٮЩо Рима та римуванняЯк правило, для вірша характерна рима — співзвучність закінчень у За місцем останнього наголосу в рядку рима може бути:•  на останньому Чоловіча рима вважається твердою, бо кінчаючись сильним (наголошеним) складом, рядок ніби відрубується; Зважаючи на послідовність римування рядків у строфі, воно може бути: кільцеве (авва), суміжне (авав), парне(аавв). Кучугури димів на ліси намело.    аЯма світла між них Води наносять, нарубають дров,    аЗапорають в хліві і на Десь опівночі раптом присниться  аСивій яблуні юна жар-птиця, Вірш, у якому немає рими, відсутня, називається білим віршем. У ньому чітко простежується внутрішня метрична структура. Аналіз епічного твору1. Жанрова специфіка твору.2. Ідейно-тематичний зміст твору, його проблематика.3. Композиційно-сюжетна Аналіз ліричного твору1. Жанрова своєрідність твору.2. Мотив, своєрідність його розгор­тання.3. Образ ліричного Аналіз драматичного твору1. Жанрова своєрідність твору.2. Ідейно-тематичний зміст твору, йо­го проблематика.3. Характер
Слайды презентации

Слайд 2 Роди та жанри літературних творів
Ще в античні часи

Роди та жанри літературних творівЩе в античні часи розрізнялися способи вираження

розрізнялися способи вираження художнього змісту — три основних роди

— епос, лірика і драма. В основі епосу лежить художньо освоєна подія, в основі лірики — переживання особистості, а драми — дія (Гегель

Слайд 3 Драма (від грецького drата — дія; сценічний твір)

Драма (від грецького drата — дія; сценічний твір) — дія, спосіб

— дія, спосіб відтворення взаємин між людьми, їхніх дій

і вчинків не описово, а через розмови дійових осіб — їхні монологи, діалоги, полілоги.
Епос— розповідь, у найширшому розумінні слова це будь-яке повідомлення, будь-яка важлива інформація прозою, і не лише прозою, а й віршованим текстом.

Слайд 4 Лірика — лірний, походить від назви стародавнього струнного

Лірика — лірний, походить від назви стародавнього струнного музичного інструмента ліри,

музичного інструмента ліри, під акомпанемент якої виконувались пісні, що

поклали початок ліричним віршам
Жанр — тип літературного твору. Жанр як структурний тип об'єднує в собі родові та видові якості, тематичні, пафосні, композиційні, образні, стильові ознаки.

Слайд 5 Аналіз літературного твору
Зміст твору
Ідея — основна думка про

Аналіз літературного творуЗміст творуІдея — основна думка про відтворені життєві явища

відтворені життєві явища й події. Вона органічно пов'язана з

темою, адже несе в собі оцінки зображених у творі людей, стосунків між ними, щось схвалює, підносить, а щось викриває, осуджує..

Слайд 6 Так, засуджуючи скнарість, дріб'язкову ощадливість, черствість і некультурність

Так, засуджуючи скнарість, дріб'язкову ощадливість, черствість і некультурність Пузиря («Хазяїн» І.

Пузиря («Хазяїн» І. Карпенка-Карого), драматург прагне, щоб власники потужного

капіталістичного виробництва були справжніми господарями в державі, а не бездушними нагромадждувачами багатств.

Слайд 7 Проблематика— це осмислення письменником тих соціальних характерів, явищ,

Проблематика— це осмислення письменником тих соціальних характерів, явищ, які він зобразив

які він зобразив у творі, характерних тенденцій розвитку суспільного

життя, його контрастів і конфліктів. Скажімо, у драмі «Хазяїн» І. Карпенка-Карого головною проблемою автор виокремлює бездуховність і безкультурність хазяїв, які мають власний капітал, але не вміють розпорядитися ним так, щоб він приносив користь і їм, і суспільству.

Слайд 8 Тема (від грецького — основа, положення) — предмет

Тема (від грецького — основа, положення) — предмет зображення, ті життєві

зображення, ті життєві явища, які відібрані митцем для художнього

відтворення. Наприклад, у п'єсі І. Карпенка-Каро­го «Хазяїн» предметом зображення є таке соціальне явище, як утверджен­ня в суспільстві нової соціальної групи — власної національної буржуазії на стадії нагромадження власності.

Слайд 9 Тему ліричного твору прийнято називати мотивом, причому у

Тему ліричного твору прийнято називати мотивом, причому у творчості того чи

творчості того чи іншого поета висвітлюється низка тем, часто

близьких, споріднених і тому правомірно визначаються мотиви лірики Т. Шевченка певного періоду або й усієї його поезії, мотиви лірики О. Олеся, Ліни Костенко.

Слайд 10 Форма твору
Архетип – прообраз, первісний образ, ідея. Архетип

Форма творуАрхетип – прообраз, первісний образ, ідея. Архетип закладений в основу

закладений в основу чуттєво-настроєвих комплексів, найяскравіше постає в міфах,

фантазіях, снах, художній творчості у вигляді стійких мотивів та асоціацій. Архетип — прадавній взірець, який існує одвічно у свідомості людства і, передаючись із роду в рід, від покоління до покоління впродовж тисячоліть мотивує вчинки людини.

Слайд 11 У художніх творах архетип — це ідея, персонаж,

У художніх творах архетип — це ідея, персонаж, акція, об'єкт, випадок,

акція, об'єкт, випадок, що охоплює найсуттєвіші риси, які є

первісними, загальними, універсальними. Його розглядають як одне з невичерпних і потужних джерел літератури та мистецтва. Скажімо, архетип лісу й землі в повісті Ольги Кобилянської «Земля», архетип степу у творчості Тараса Шевченка та Євгена Маланюка. Архетипи притаманні національній ментальності й водночас людському родові взагалі.

Слайд 12 Інтер'єр — змалювання на картині чи в художньому

Інтер'єр — змалювання на картині чи в художньому творі внутрішнього простору

творі внутрішнього простору споруди, житла, у якому мешкають персонажі.

Це може бути опис меблів, концентрація уваги на якихось предметах побуту, речах тощо. Інтер'єр конкретизує місце подій у творі, точно ілюструє соціальне становище персонажів, їхню професію, духовні запити, звички й т. ін.

Слайд 13 Композиція (від латинського сотроsitіо — складання; створення) —

Композиція (від латинського сотроsitіо — складання; створення) — зумовлена змістом побудова,

зумовлена змістом побудова, розміщення, і співвідношення всіх його складових

частин, порядок розгортання подій і взаємодії персонажів. У літературознавчих працях вживаються й синоніми до цього терміна:

Слайд 14
архітектоніка (від грецького архітектура),
структура (від латинського — будова,розміщення,

архітектоніка (від грецького архітектура),структура (від латинського — будова,розміщення, порядок),конструкція (від латинського — побудова).

порядок),
конструкція (від латинського — побудова).


Слайд 15 Епічний твір може бути цілісним з погляду побудови,

Епічний твір може бути цілісним з погляду побудови, а може членуватися

а може членуватися на окремі частини, розділи, глави.
Одним з

елементів архітектоніки драматичного твору є ремарки (примітки) — пояснення автора в тексті п'єси, що, як правило, подається курсивом у дужках.


Слайд 16 Пролог — початковий епізод твору, у якому автор

Пролог — початковий епізод твору, у якому автор підводить читача до

підводить читача до сприймання твору, повідомляє про свої наміри.
Епілог

— підсумкова частина твору, у якій розповідається про подальшу долю головних персонажів після того, як основні суперечності між ними розв'язалися, іноді через багато років після зображених подій.

Слайд 17 Образом називають конкретно-чуттєве художнє змалювання в художньому творі

Образом називають конкретно-чуттєве художнє змалювання в художньому творі людини (образи-персонажі), природи

людини (образи-персонажі), природи (образи-пейзажі), речового оточення (образи-речі).
У художньому творі

функціонують численні образи. До образної системи входять образи-типи, образи-характери, образи-символи, образи-деталі тощо.

Слайд 18 Основними з них є, як правило, образи-характери, образи-персонажі,

Основними з них є, як правило, образи-характери, образи-персонажі, образи-типи. Здебільшого у

образи-типи.
Здебільшого у центрі художнього зображення стоять людські образи


Слайд 19 Образність — найхарактерніша властивість мистецтва, зокрема художньої літератури.

Образність — найхарактерніша властивість мистецтва, зокрема художньої літератури. Літературний характер —

Літературний характер — це творчо змальована людська індивідуальність у

сукупності притаманних їй рис.

Слайд 20 Пейзаж — жанр живопису, який передбачає змалювання картин

Пейзаж — жанр живопису, який передбачає змалювання картин природи. У художній

природи. У художній літературі — це бачення письменником навколишнього

світу природи — неба, річки, озера, поля тощо та його впливу на душу людини. Пейзаж часто виступає образною паралеллю до душевного стану персонажів.

Слайд 21 Портрет — у літературному творі змалювання зовнішності персонажа:

Портрет — у літературному творі змалювання зовнішності персонажа: виразу обличчя, постаті,

виразу обличчя, постаті, ходи, одягу, манери триматися, характерних жестів

тощо. Основне його призначення — дати читачеві зорове уявлення про дійових осіб. Портрет у літературному творі виступає одним з найважливіших засобів творення художнього образу й несе в собі разом з іншими художніми прийомами відбиток авторської індивідуальності.

Слайд 22 Сюжет — довільне розміщен­ня автором ланцюга зображених подій.

Сюжет — довільне розміщен­ня автором ланцюга зображених подій. У повісті І.

У повісті І. Нечуя-Левицького «Микола Джеря» фабула й сюжет

твору збігаються, бо події розвиваються хронологічно, послідовно. У новелі В. Стефаника «Новина» фабула із сюжетом не збігається, бо твір починається розв'язкою.

Слайд 23 Експозиція — частина художнього твору, яка ознайомлює читача

Експозиція — частина художнього твору, яка ознайомлює читача з його головними

з його головними персонажами, з умовами й обставинами, які

спричинили виявлення конфлікту. Це тло, на якому будуть розгортатися події.
Зав'язка прояснює читачеві якісь події та ситуації, з яких починається конфлікт протиборних сил у творі.

Слайд 24 Розвиток дії — подальше загострення конфлікту між персонажами.
Кульмінація

Розвиток дії — подальше загострення конфлікту між персонажами.Кульмінація (від латинського –

(від латинського – вершина) — епізод у творі, коли

конфлікт досягає найвищої точки напруження, після якої, як правило, настає розв'язка.
Розв'язка – завершення конфлікту.

Слайд 25 Типовий характер. Тип. Характер, що узагальнює в собі

Типовий характер. Тип. Характер, що узагальнює в собі істотні властивості людей,

істотні властивості людей, називають типовим характером, типом.
Прототип. Письменник у

житті часто зустрічає людей, що стають прототипами його героїв, персонажів. Прототипом називають факт життя чи риси характеру, які покладено в основу створення літературного образу.

Слайд 26 Серед літературних характерів вирізняють так звані загальнолюдські характери,

Серед літературних характерів вирізняють так звані загальнолюдські характери, їх називають традиційними

їх називають традиційними (світовими, вічними): Прометей — тип людини,

здатної принести себе в жертву заради інших людей, Дон Кіхот — тип мрійливого ідеаліста, Гобсек — скнара, Мавка — тип гармонійного поєднання природи і людини.

Слайд 27 Фабула (від латинського байка, переказ) — хронологічний ланцюг

Фабула (від латинського байка, переказ) — хронологічний ланцюг подій, зображених у творі.

подій, зображених у творі.


Слайд 28 Тропи (художні засоби)
Анафора — стилістична фігура, яка утворюється

Тропи (художні засоби)Анафора — стилістична фігура, яка утворюється повтором слів або

повтором слів або словосполучень на початку суміжних мовних одиниць.

Наприклад, у поемі М. Рильського «Слово про рідну матір» кожна нова строфа починається піднесеним і урочистим:
Благословен той день і час...
Благословенна ти в віках...
Благословенні ви, сліди...

Слайд 29 Антитеза (протиставлення) — стилістична фігура, яка утворюється зіставлен­ням

Антитеза (протиставлення) — стилістична фігура, яка утворюється зіставлен­ням слів або словосполучень,

слів або словосполучень, протилежних за змістом. Антитеза часто трапляється

в прислів'ях та приказках, афоризмах: «Ситий голодному не вірить», «Праця чоловіка годує, а лінь марнує».
У мужички — руки чорні,
В пані — рученька тендітна.
Леся Українка

Слайд 30 Гіпербола (перебільшення) — зворот, у якому ознаки описуваного

Гіпербола (перебільшення) — зворот, у якому ознаки описуваного предмета подано в

предмета подано в надмірно перебільшеному вигляді з метою привернути

до них увагу читача. В основі гіперболи лежить елемент певної абсурдності, різкого протиставлення здоровому глузду або суспільному досвідові.

Слайд 31 Евфемізм — милозвучне слово або вираз, ужитті для

Евфемізм — милозвучне слово або вираз, ужитті для заміни непристойних, небажаних,

заміни непристойних, небажаних, заборонених. Має давнє міфологічне коріння, коли

не дозволялося називати певний тотем, речі або явища тощо. Наприклад: помер — пішов з життя, смерть — біла з косою, чорт — нечистий, стара людина — літня людина.

Слайд 32 Епітет (художнє означення) — такий мовно-поетичний засіб, який

Епітет (художнє означення) — такий мовно-поетичний засіб, який шляхом художнього переосмислення

шляхом художнього переосмислення надає означуваним словам особливої художньої забарвленості

й наповненості. Іншими словами епітет — це особливе художнє означення.
Мріють крилами з туману
Лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани Зорі сургучеві.
В. Симоненко.

Слайд 33 Іронія — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення

Іронія — художній троп, який виражає глузливо-критичне ставлення митця до предмета

митця до предмета зображення. Це насмішка, замаскована зовнішньою благопристойною

формою.
Од молдаванина до фіна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує!

Слайд 34 Метафора (перенесення) — один з основних тропів

Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В

поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполучення розкривають

сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю. Причому вона не може бути порівнянням:
Осінній вечір морозом дихав.
Сахається розгублена душа,
Почувши раптом тихі кроки щастя.
Л. Костенко.

Слайд 35 Метонімія (перейменування) — різновид тропа, близького до метафори,

Метонімія (перейменування) — різновид тропа, близького до метафори, у якому переноситься

у якому переноситься значення слів з певних явищ та

предметів на інші за суміжністю. Та метонімія, на відміну від метафори, може замінити часткове на ціле або навпаки
Ти довго Шекспіра перекладав сьогодні (Є. Маланюк).

Слайд 36 Оксиморон (дотепна нісенітниця, дотепно-безглузде) — різновид тропа, що

Оксиморон (дотепна нісенітниця, дотепно-безглузде) — різновид тропа, що полягає у сполученні

полягає у сполученні різко контрастних, протилежних за значенням слів,

унаслідок чого утворюється нова смислова якість, несподіваний експресивний ефект (крижаний вогонь, світла пітьма, назад у майбутнє, ходячий труп, страшенно веселий).

Слайд 37
Наприклад:
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха

Наприклад:Ні, я хочу крізь сльози сміятись, Серед лиха співати пісні, Без

співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть

думи сумні!
Леся Українка.

Слайд 38 Перифраз (описовий вираз) — заміна прямого найменування предмета

Перифраз (описовий вираз) — заміна прямого найменування предмета непрямим його означенням,

непрямим його означенням, по даним у формі описового словесного

звороту. Перифразом можуть бути як довільні, так і фразеологічні сполучення слів: чорне золото — вугілля, птах миру — голуб, тримати язик за зубами — мовчати.

Слайд 39 Порівняння — троп, який пояснює один предмет через

Порівняння — троп, який пояснює один предмет через інший, подібний до

інший, подібний до нього (часто за допомогою єднальних сполучників:

як, мов, немов, наче, буцім, ніби та ін.)
Над сизим смутком ранньої зими
Принишкли хмари, мов копиці сіна.
В. Симоненко.

Слайд 40 Риторичне питання — питання, порушене не для того,

Риторичне питання — питання, порушене не для того, щоб отримати відповідь,

щоб отримати відповідь, а з метою узагальнення очевидної думки.
Хто

може випити Дніпро,
Хто властен виплескати море,
Хто наше злото-серебро
Плугами кривди переоре?
М. Рильський.

Слайд 41 Синекдоха (співвіднесення) — різновид метонімії, заснований на кількісному

Синекдоха (співвіднесення) — різновид метонімії, заснований на кількісному зіставленні предметів та

зіставленні предметів та явищ (уживання однини в значенні множини

і навпаки, визначеного числа замість невизначеного, видового поняття замість родового).

Кругом Січі Запорожця Москаль облягає (Народна пісня).

Слайд 42 Віршування, або версифікація
Версифікація — система організації поетичного мовлення,

Віршування, або версифікаціяВерсифікація — система організації поетичного мовлення, в основі якої

в основі якої закладене закономірне повторення певних мовних елементів.


Слайд 43 Найпоширеніші системи віршування:
Метрична. Характеризується нор­мативним чергуванням довгих

Найпоширеніші системи віршування: Метрична. Характеризується нор­мативним чергуванням довгих та ко­ротких складів

та ко­ротких складів (поширена в антично­му віршуванні).
Силабічна. Первісною

ритмічною одиницею взято склад (система, влас­тива мовам з постійним наголосом — французькій, польській наголо­сом як основного ритму.

Слайд 44 Тонічна. Спирається на повтор слів або словосполучень зі

Тонічна. Спирається на повтор слів або словосполучень зі своїм наголосом як

своїм наголосом як основного ритму.
Силабо-тонічна. Базована на чер­гуванні наголошених

та ненаголошених складів, яка поєднує в собі силабічні і тонічні якості. Ця система найбільш характерна для українського віршування.

Слайд 45 Різновиди стоп
Чергування наголошених і ненаголошених складів у силабо-тонічній

Різновиди стопЧергування наголошених і ненаголошених складів у силабо-тонічній системі утворює стопу

системі утворює стопу — найкоротший відрізок певного віршового метра.


Слайд 46 Стопа може бути:
• двоскладова:
з наголосом на

Стопа може бути: • двоскладова: з наголосом на першому складі —

першому складі — хорей — ٮ;
на другому складі —

ямб ٮ —;
ненаголошена — пірихій ٮ ٮ;
обидва склади наголошені — спондей – – ;

Слайд 47 • трискладова:
дактиль (наголос на першому складі) —

• трискладова:дактиль (наголос на першому складі) — ٮ ٮ;амфібрахій (наголос на

ٮ ٮ;
амфібрахій (наголос на другому складі) ٮ — ٮ;
анапест

(наголос на третьому складі) ٮ ٮ —;
• чотирискладова

Слайд 48 ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ!
1. Наголошений склад є основою стопи.
2. Основні особливості

ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ! 1. Наголошений склад є основою стопи.2. Основні особливості стопи: вона

стопи: вона об'єднує один наголошений та один чи два

ненаголошених склади; наголос може падати на будь-який склад; стопа є частиною віршованого рядка, а не слова.

Слайд 49 Етапи визначення розміру вірша
1. Роботу починаємо з того,

Етапи визначення розміру вірша1. Роботу починаємо з того, що розставляємо наголоси

що розставляємо наголоси і складаємо схему рядків вірша.
2. Визначаємо

закономірності чергування наголошених і ненаголошених складів.
3. Поділяємо на стопи:

Слайд 50 Це було у тому місті,
— ٮ — ٮ

Це було у тому місті,— ٮ — ٮ — ٮ —

— ٮ — ٮ
Що саме його наймення
— ٮ —

ٮ — ٮ — ٮ
Болем серце нам стискає,
— ٮ — ٮ — ٮ — ٮ
Ніби пісня журавлина.
— ٮ — ٮ ٮ ٮ — ٮ
М. Рильський.
Бачимо: двоскладова стопа з наголосом на першому складі — хорей.

Слайд 51 Рима та римування
Як правило, для вірша характерна рима

Рима та римуванняЯк правило, для вірша характерна рима — співзвучність закінчень

— співзвучність закінчень у суміжних та близько розміщених словах,

які можуть бути на місці клаузул (заключна частина віршованого рядка) або перебувати в середині віршового рядка. Рима надає віршовому рядку більшої стійкості, чіткіше підкреслює закінчення рядка, посилює милозвучність віршованої мови.

Слайд 52 За місцем останнього наголосу в рядку рима може

За місцем останнього наголосу в рядку рима може бути:• на останньому

бути:

• на останньому складі — чоловіча (Дніпро —

добро);
• на передостанньому — жіноча (кручі — ревучі);
• на третьому від кінця — дактилічна (пробиратися — побиватися).

Слайд 53 Чоловіча рима вважається твердою, бо кінчаючись сильним (наголошеним)

Чоловіча рима вважається твердою, бо кінчаючись сильним (наголошеним) складом, рядок ніби

складом, рядок ніби відрубується; жіноча — напівм'якою, бо після

сильного складу йде слабший (ненаголошений), дактилічна — м'якою, бо рядок закінчується двома слабшими складами.

Слайд 54 Зважаючи на послідовність римування рядків у строфі, воно

Зважаючи на послідовність римування рядків у строфі, воно може бути: кільцеве (авва), суміжне (авав), парне(аавв).

може бути:
кільцеве (авва),
суміжне (авав),
парне(аавв).


Слайд 55 Кучугури димів на ліси намело.

Кучугури димів на ліси намело.  аЯма світла між них —

а
Яма світла між них — як забута копальня, в
Закіптюженим

небом пливе НЛО а
Безпритульний вінок на Івана Купала в


авав — суміжне римування.

Слайд 56
Води наносять, нарубають дров, а
Запорають

Води наносять, нарубають дров,  аЗапорають в хліві і на городі.

в хліві і на городі.

в
Утомлені, присядуть у господі: в
Не вгледіли, коли і день пройшов, а
М. Луків.

авва — кільцеве римування.

Слайд 57
Десь опівночі раптом присниться а
Сивій яблуні юна

Десь опівночі раптом присниться аСивій яблуні юна жар-птиця,   аЩо

жар-птиця, а
Що з краю

світу до неї літала в
І в любові навік присягала. в
М. Луків.

аавв — парне римування

Слайд 58
Вірш, у якому немає рими, відсутня, називається білим

Вірш, у якому немає рими, відсутня, називається білим віршем. У ньому чітко простежується внутрішня метрична структура.

віршем. У ньому чітко простежується внутрішня метрична структура.


Слайд 59 Аналіз епічного твору
1. Жанрова специфіка твору.
2. Ідейно-тематичний зміст

Аналіз епічного твору1. Жанрова специфіка твору.2. Ідейно-тематичний зміст твору, його проблематика.3.

твору, його проблематика.
3. Композиційно-сюжетна структура твору.
4. Образна система твору.
5.

Словесна форма твору.

Слайд 60 Аналіз ліричного твору
1. Жанрова своєрідність твору.
2. Мотив, своєрідність

Аналіз ліричного твору1. Жанрова своєрідність твору.2. Мотив, своєрідність його розгор­тання.3. Образ

його розгор­тання.
3. Образ ліричного героя.
4. Композиційна структура вірша.
5. Художні

засоби (тропи), мова твору.
6. Ритм, рима, спосіб римування, строфа.

  • Имя файла: teorіya-lіteraturi-analіz-lіteraturnogo-tvoru-rodi-ta-zhanri-lіteraturnih-tvorіv.pptx
  • Количество просмотров: 109
  • Количество скачиваний: 0