Что такое findslide.org?

FindSlide.org - это сайт презентаций, докладов, шаблонов в формате PowerPoint.


Для правообладателей

Обратная связь

Email: Нажмите что бы посмотреть 

Яндекс.Метрика

Презентация на тему Төрт түлік мал туралы өлеңдеріндегі халық даналығы. Жан – жануарлар, жәндіктер туралы өлеңдеріндегі әсемдік әлемі.

Содержание

Қазақ халқында төрт түлік мал деген ұғым бар. Әр түліктің киесі мен иесі бар деп есептеген. Жылқы - иесі Қамбар ата. Түйе - иесі Ойсыл қара. Сиыр - иесі Зеңгі баба. Қой - иеcі
Төрт түлік мал туралы өлеңдеріндегі халық даналығы. Жан – жануарлар, жәндіктер туралы өлеңдеріндегі әсемдік әлемі. Қазақ халқында төрт түлік мал деген ұғым бар. Әр түліктің “Жылқы – малдың патшасы”  Қазақтың халық жырларындағы батырларының қайсысын алсаң да Қазақ халқының эпостарындағы жылқы бейнелері адамзаттың аспанға ұшқысы келген Қобланды сонда: “Шу” дедіҚұбылып бурыл гуледі... Төрт түліктің бір пірі-Қамбар ата,Тілегенде өзің бер ақтан бата.Үйір-үйір жылқыны шұрқыратып,Ойдан-қырдан арқалап әкеп мата.Қамбар ата Қазақ түйенің пірі – Ойсыл қарадан былай тілейді: ...“маң – маң басқан, “Түйе, түйе, түйелер! Тұзың қайда, түйелер?”  Қазақтың көшпелі мал шаруашылығы түйессіз Төрт түліктің бір пірі-Ойсыл қара,Қара жердің қайығы күшті дараИт-құспенен індеттен аман сақтап,Боталасын Көшпелі тұрмыста түйені құнанша кезден бас үйретіп, көш – қоңға “Сиыр бақтым  – сидаң қақтым»  Сиыр көшпелі елдің емес, Қазақ Зеңгі бабадан былай деп тілейді: “Сиыр берсең сүтті бер өңкей Түйенің төлін- бота, жылқының төлін- құлын, сиырдың төлін-бұзау, қойдың төлін- қозы, Бұзау және Лақ БОТА МЕН ҚОЗЫ Қой сүйеді баласын «қоңырым» деп,   «Ештеңені 1. Келеді бір жануар,үстінде екі тауы бар. Кішкентай ғана бойы бар, Айналдырып киген тоны бар. (Қой)  Басында таяғы МАҚАЛ-МӘТЕЛДЕР Сиырлының үйі – айран Сиырсыздың үйі – сырдаң. Ақсақ қой түстен кейін маңырайды.Таңбасыз тай, енсіз қой болмайды. Семіздікті қой ғана көтереді.Саулықтың Малды теппе Малды басынан ұрма Ақты баспа Түйенің астынан өтпе Атқа Қамбар ата –үйірдің айғыры екен,Құландатып көбейткен байлық екен.Зеңгі баба-табынның бұқасы екен,Ет пен Назар аударғандарыңызға көп рақмет!!!
Слайды презентации

Слайд 2
Қазақ халқында төрт түлік мал

Қазақ халқында төрт түлік мал деген ұғым бар. Әр

деген ұғым бар. Әр түліктің киесі мен иесі бар

деп есептеген. Жылқы - иесі Қамбар ата. Түйе - иесі Ойсыл қара. Сиыр - иесі Зеңгі баба. Қой - иеcі Шопан ата.

Слайд 3 “Жылқы – малдың патшасы”
Қазақтың халық жырларындағы

“Жылқы – малдың патшасы” Қазақтың халық жырларындағы батырларының қайсысын алсаң да

батырларының қайсысын алсаң да ішінде жаяуы жоқ және олардың

аттары құр көлік емес, батырлардың жан серігі, қиын кезеңде тіпті тілдесетін, “ақыл айтатын” кеңесшісі де. Тайбурыл мен Байшұбар, Тарлан мен Қарасақал ат қандай қасиетті пырақтар, оларды мал санатына қосуға аузың да бармайды.

Слайд 4


Қазақ халқының эпостарындағы жылқы

Қазақ халқының эпостарындағы жылқы бейнелері адамзаттың аспанға ұшқысы келген

бейнелері адамзаттың аспанға ұшқысы келген қиялының дәлелі.Қобландының Тайбурылы қырық

күндік жерге бір бір күнде алып келеді.






Слайд 5 Қобланды сонда: “Шу” деді
Құбылып бурыл

Қобланды сонда: “Шу” дедіҚұбылып бурыл гуледі...  Табаны жерге

гуледі...
Табаны жерге тимеді,
Көлденен

жатқан көк тасты
Тікеп тиген тұяғы
Саз балшықтай иледі...
Қарсы келген қабақтан
Қарғып басып жөнелді.
Сеңгір – сеңгір таулардан
Секіре басып жөнелді.
Ол төбе мен бұл төбе,
Бауыры шұбар көл төбе,
Онан да өтіп жөнелді.
Ұмтылғанда қысылып


Бес жүз құлаш жазылды.
Бурыл көкке секірді,
Омырауда тер көпірді.
Шаба – шаба шағылды,
Табаны тиіп ұшқан тас,
Қызылбас мылтық оғындай
Шаншылып көкке атылды,
Тақиядай көрмеді
Үстіндегі батырды.
Арандай аузын ашады,
Аяғын топ–топ басады
Бір төбенің тозаңын
Бір төбеге қосады.







Слайд 6 Ал, Алпамыстың Байшұбары мыстан кемпірдің иесі білмей тұрған арамдығын

Ал, Алпамыстың Байшұбары

сезіп, оны теуіп, мінгестірмейді. Алпамыс зынданда жатқанда Байшұбар дұшпанға

бағынбайды.

“сол уақытта шұбар ат
Алдына келсе тістейді,
Артына келсе тебеді,
Бетіне түгіл шұбардың
Сыртына адам келмейді.
.............................................


Қаншама көп болса да
Шұбарға әлі келмеді
Неше дәулер жабылды
Бәрін де Шұбар сүйреді,
Біріне – бірі соқтығып,
Қабырғасы күйреді.
Ұшып кетіп кәллесі.
Көбейді жоңғар өлгені,
Ордада тұрды ойнақтап,
Шұбарға ешкім мінбеді.
Ашуланып хан тажы
Әр жерден ұста алдырды,
Енділігі жеті кез
Темір үйді салдырды
Темір үйге тастарды,
Шұбар атты кіргізіп.






Жеті жылдан кейін Байшұбар темір үйді бұзып шығып, Алпамысты зынданнан босатады.


Слайд 7 Төрт түліктің бір пірі-Қамбар ата,
Тілегенде өзің бер ақтан

Төрт түліктің бір пірі-Қамбар ата,Тілегенде өзің бер ақтан бата.Үйір-үйір жылқыны шұрқыратып,Ойдан-қырдан арқалап әкеп мата.Қамбар ата

бата.
Үйір-үйір жылқыны шұрқыратып,
Ойдан-қырдан арқалап әкеп мата.
Қамбар ата


Слайд 8 Қазақ түйенің пірі – Ойсыл қарадан былай тілейді:
...“маң –

Қазақ түйенің пірі – Ойсыл қарадан былай тілейді: ...“маң – маң

маң басқан, маң басқан,
Шудаларын шаң басқан,
Төрт аяғын тең

басқан,
Екі өркешін қом басқан,
Тілін тікен теспеген,
Алабота, теріскен,
Мұрындығы келіскен,

“Шәк!” – дегенде, «Бық!»
деген,
Шешіп үйін жүктеген,
Ойсыл қара баласы –
Түйе бассын үйінді,
Кие бассын үйіңді!”




Слайд 9 “Түйе, түйе, түйелер! Тұзың қайда, түйелер?”
Қазақтың көшпелі

“Түйе, түйе, түйелер! Тұзың қайда, түйелер?” Қазақтың көшпелі мал шаруашылығы түйессіз

мал шаруашылығы түйессіз мүмкін еместі, сондықтан түйе қазақ үшін

қымбат мал. Қазақ түйені киелі мал деп есептеген.Түйенің зор денесі, күші, жуас та жайлы мінезі, көнбістігі оған адам баласын ырза еткендей.

Слайд 10 Төрт түліктің бір пірі-Ойсыл қара,
Қара жердің қайығы күшті

Төрт түліктің бір пірі-Ойсыл қара,Қара жердің қайығы күшті дараИт-құспенен індеттен аман

дара
Ит-құспенен індеттен аман сақтап,
Боталасын әр жылы ару ана.


Ойсыл қара



Слайд 11 Көшпелі тұрмыста түйені құнанша кезден бас

Көшпелі тұрмыста түйені құнанша кезден бас үйретіп, көш – қоңға

үйретіп, көш – қоңға жеңіл жүк артып пайдалана бастайды.

Түйенің жабдығы жылқынікінен мүлде өзге – салт міну үшін емес, жүк арту үшін ыңғайланған.
Түйені ерттемейді – жазылайды. Әуелі түйені шөгеріп белдік салады, оның үстінен жазы салынады. Жазының үстінен ұштары бір – біріне байланған жазы ағаш салынады. Жазы ағашқа айыл – құр байлаулы болады. Жазы ағаш солғасын түйені тұрғызады. астына арқан бауыр киіз салып айыл – құрды ар жағына өткізіп, түйені қайта шөгереді.

Слайд 12 “Сиыр бақтым – сидаң қақтым»

“Сиыр бақтым – сидаң қақтым» Сиыр көшпелі елдің емес, отырықшы

Сиыр көшпелі елдің емес, отырықшы елдің малы. Сиыр малының

пірі – Зеңгі бабаның қазақтың сенім – мифологилық, ескі пантеонындағы нық орны қазақта сиыр өсіру қашаннан барын дәлелдейді.

Слайд 13 Қазақ Зеңгі бабадан былай деп тілейді:
“Сиыр берсең

Қазақ Зеңгі бабадан былай деп тілейді: “Сиыр берсең сүтті бер өңкей

сүтті бер өңкей

мама,
Кең өріске шұбыртып өзің бағып,
Кешке жақын қотанға әкеп қама.
Қос жегуге жарамды
Ылғи бойшаң өгіз бар,
Жұп – жұбымен егіз бер.
Бұқалары тіреудей,
Әр түстен ыңғай сегіз бар.

Сәйгел тисе мөңкіген,
Оқыра тисе жөңкіген,
Ала бас жіп естірген,
Мұрнын тура тестірген,
Құйрығында шоғы бар,
Жапалап тастары тағы бар,
Саздау жерге тоқтаған
Сиыр деген мал екен ...
Зеңгі баба баласы
Сиыр бассың үйіңді,
Сыймай бассын үйінді!”


Слайд 14 Түйенің төлін- бота, жылқының төлін- құлын, сиырдың

Түйенің төлін- бота, жылқының төлін- құлын, сиырдың төлін-бұзау, қойдың төлін-

төлін-бұзау, қойдың төлін- қозы, ал ешкінің төлін- лақ деп

атайды.

Төлдер


Слайд 15 Бұзау және Лақ

Бұзау және Лақ

Слайд 16 БОТА МЕН ҚОЗЫ

БОТА МЕН ҚОЗЫ

Слайд 18 Қой сүйеді баласын «қоңырым»

Қой сүйеді баласын «қоңырым» деп,  «Ештеңені білмейтін момыным!»

деп,
«Ештеңені білмейтін момыным!» деп.

Сиыр сүйеді баласын «торпағым» деп,
«Қараңғыда баспаған қорқағым!» деп.
Түйе сүйеді баласын «боташым» деп,
«Жаудыраған көзіңнен тоташым!» деп.
Ешкі сүйеді баласын «лағым» деп,
«Тастан тасқа секірген шұнағым!» деп.
Жылқы сүйеді баласын «құлыным» деп,
«Тұлпар болып жүгірер жұрыным!» деп.
 


Слайд 19 1. Келеді бір жануар,үстінде екі тауы бар.

1. Келеді бір жануар,үстінде екі тауы бар.

(Түйе)
2. Көкке шаншып құйрығын, Келеді шауып жүйрігім. (Жылқы)
3. Басында мүйізі бар, Үстінде киізі бар.
(Сиыр)

Жұмбақтар


Слайд 20 Кішкентай ғана бойы бар, Айналдырып киген тоны бар. (Қой)

Кішкентай ғана бойы бар, Айналдырып киген тоны бар. (Қой) Басында таяғы


Басында таяғы бар, Төрт аяғы бар, Сегіз тұяғы бар, Иегінде сақалы

бар.
(Ешкі)

Слайд 21 МАҚАЛ-МӘТЕЛДЕР
Сиырлының үйі – айран Сиырсыздың үйі – сырдаң.

МАҚАЛ-МӘТЕЛДЕР Сиырлының үйі – айран Сиырсыздың үйі – сырдаң.

2. Мал өсірсең

қой өсір, Өнімі оның көл-көсір.

3. Малды бақсаң сиыр бақ,
Сүт кетпейді шарадан.



Слайд 22 Ақсақ қой түстен кейін маңырайды.

Таңбасыз тай, енсіз қой

Ақсақ қой түстен кейін маңырайды.Таңбасыз тай, енсіз қой болмайды. Семіздікті қой ғана

болмайды.

 Семіздікті қой ғана көтереді.

Саулықтың жасы үлкен,
Қошқардың басы

үлкен.

Мал – адамның бауыр еті.


 


Слайд 23 Малды теппе Малды басынан ұрма Ақты баспа Түйенің астынан өтпе Атқа

Малды теппе Малды басынан ұрма Ақты баспа Түйенің астынан өтпе

теріс мінбе Малды үркітпе, қарғама.
Тыйымдар


Слайд 24 Қамбар ата –үйірдің айғыры екен,
Құландатып көбейткен байлық екен.
Зеңгі

Қамбар ата –үйірдің айғыры екен,Құландатып көбейткен байлық екен.Зеңгі баба-табынның бұқасы екен,Ет

баба-табынның бұқасы екен,
Ет пен майға өң бойы тұтас екен.
Шопан

ата-отардың қошқары екен
Егіздетіп жылда төл қосқан екен.

Пірлер


  • Имя файла: tөrt-tүlіk-mal-turaly-өleңderіndegі-halyқ-danalyғy-zhan-–-zhanuarlar-zhәndіkter-turaly-өleңderіndegі-әsemdіk-әlemі.pptx
  • Количество просмотров: 205
  • Количество скачиваний: 1